Knihy Knižní recenze Novinky

Autor: Katarina Bivaldová
Počet stran: 400
Nakladatel: Host
Rok vydání: 2016
ISBN: 978-80-7491-528-4
Klíčová slova: knihy – vztahy – román – americký venkov – knihkupectví – láska – feel-good literatura

Mám ráda knihy s knižní tematikou. A s motivy knihkupectví a čtenářstvím vůbec. Vždycky z toho tak nějak dýchá dobře známá atmosféra, jako u starých známých. I proto jsem sáhla po novince z žánru feel good, kterou vydal Host v loňském roce. Trochu jsem doufala, že z toho vypadne něco velmi podobného Okamžiku všeho nebo Nonstop knihkupectví pana Penumbry. A musím říct, že to sice bylo zase něco tak trochu jiného, ale nakonec jsem rozhodně zklamaná nebyla.

Hlavní zápletka se může jevit až přehnaně originální, nicméně jako vstupní scéna funguje dobře. Švédka Sara čeká na nádraží v ospalém městečku Broken Wheel na svou korespondenční přítelkyni Amy, která ji na americký venkov po dvouletém vyměňování dopisů pozvala. Co však čert nechtěl, Sára už se Amy nedočká, protože ta před jejím příjezdem po vleklé nemoci zemřela. Hlavní hrdinka se ale neotočí na podpatku a nevydá se zpátky do Švédska. Naopak se nechá vtáhnout do života místních vesměs příjemných obyvatel, kteří tvoří zajímavou směsku charakterů.

~ … ~

Tom ještě pořád stál před budovou. Díval se na fasádu, prázdnou skořápku osvětlenou měsícem a několika osamocenými hvězdami. Lampy veřejného osvětlení vedle školy už dávno zhasly.
„To bylo poprvý, co jsem si uvědomil, že se to tu mění,“ řekl. „Když zavřel Mollyin koutek, nijak zvlášť mi to nevadilo. Taky jsme tu měli obchod s domácíma spotřebičema, ale ten skončil, jen co na druhý straně Hope otevřeli Walmart; většina lidí si už ale stejně zvykla nakupovat ve větších řetězcích. Ale všimnul jsem si, když zrušili školu. Byl jsem tehdy ještě dost mladej na to, aby mě udivilo, že to, co existovalo v mým dětství, tady nebude napořád.“
Usmál se. „Vlastně je to absurdní. Táta už byl tehdy po smrti. V tý době už jsem měl bejt poučenej.“
V tichosti Saru odvezl zpátky k Amy domů. Když vystoupila z auta, naklonil se přes sedadlo spolujezdce a usmál se na ni.
„U tý školy už jsem nebyl víc jak deset let,“ řekl.
Úsměv mu oplatila. Připadalo jí pěkné mít s ním společný zážitek.
„Minimálně,“ dodal stále ještě s úsměvem v hlase. „Asi to bylo kvůli perníkový varně za budovou. Odporní týpci – jak ty, co ten humus vyráběli, tak ty, co si ho kupovali.“
Vůbec netušila, jestli si dělá legraci, nebo mluví vážně.
Těsně předtím, než zabouchl dveře, řekl: „Jen jsem nechtěl, aby sis o tomhle městě dělala nějaký iluze. Abys nemohla říct, že jsem tě nevaroval.“
Ani teď nevěděla, jestli žertuje.
„Tak jo, Amy,“ zamumlala si pro sebe, posbírala věci venku a obešla místnosti, aby se ujistila, že vše je vypnuté a pozhasínané. Perníková varna. Tolik k maloměstské idyle.

~ … ~

Postavičky z Broken Wheel si zamilujete. Většina je jich totiž hodně svérázná a dá se mezi nimi najít hodně zajímavých typů. Třeba počestná Caroline, žena na prahu čtyřicítky, která svůj život obětuje sbírkám na kostel a komandováním všech okolo. Co se asi tak může stát, když samozřejmě zcela náhodou narazí na odvážnou literaturu pro gaye? Gayi se to vůbec v Broken Wheel jen hemží.

To by člověk nečekal, že v zapadlém americkém mestečku si otevřou bar hned dva. A spolu. Sáru však všichni tito lidé vítají, nejprve zdrženlivě, pak ale s mile skrývanou přízní. Nikdo ji nechce poslat zpět do Švédska. Naopak ji v podstatě přinutí zabydlet se v opuštěném Amyině domě, který skrývá velkou a bohatou knihovnu. Pro knihomolku Saru je takové místo požehnáním a ačkoliv trochu bojuje s přístupem k milým obyvatelům, postupně se začíná včleňovat do jejich života. Zejména poté, co se rozhodne otevřít v Broken Wheel knihkupectví.

~ … ~

„Saře brzy vyprší platnost víza,“ bylo první, co Jen řekla, jakmile se shromáždila městská rada. Na práci toho teď měli tolik, že se ani nezdržovali s přesunem do promítacího sálu. Jejich schůze probíhaly vestoje ve foyer. „Musíme s tím něco udělat.“
„Musíme?“ Carolinin hlas zněl lehce nabroušeně. Všechna ta spiknutí proti Saře už ji unavovala. Ať si o téhle holce říkají, co chtějí, jedno se jí musí nechat – diskrétnost. Caroline pátrala po jakémkoli náznaku toho, že ostatní něco tuší o její… četbě v posledním týdnu, ale vypadalo to, že Sara držela jazyk za zuby.
„Musíme zařídit, aby tu mohla zůstat,“ řekla Jen. „Jsme přece Američani, proboha! Kdybychom nemohli pozvat naši vlastní kamarádku, ať žije v naší vlastní zemi, k čemu pak byla celá ta válka za nezávislost?“
„Chce vůbec zůstat?“ zeptala se Caroline. „Řekla o tom kdy vůbec něco?“
„Řekla, nebo neřekla. Je ale vysoce pravděpodobné, že bude chtít zůstat, a v tom případě musíme být připraveni jí pomoct.“
Caroline si vybavila Toma a Saru, jak vedle sebe stojí během onoho improvizovaného večírku na počest otevření knihkupectví a v tichosti a uvolněně pozorují celé to shromáždění. Jen velmi málo lidí dokáže stát bok po boku a nemluvit přitom. To Caroline znepokojilo. A Tom navštěvoval knihkupectví. Na Jenině bláznivém plánu bylo možná něco víc, než byla Caroline ochotná připustit.
„Neměli bychom se jí zeptat?“ řekla.
„Možná by bylo lepší nejdřív zjistit, jestli vůbec smí zůstat, než jí nasadíme brouka do hlavy,“ řekl Andy.
„Jestli smí? To je snad jasné, že smí. Není tohle svobodná země?“

~ … ~

Při čtení tohohle románu vás možná budou napadat myšlenky, že se zde objevují klasická klišé, ale ačkoliv jsem ten pocit měla místy taky, pak se zase děj trochu jinak zvrátil a zas byl ten dojem pryč. A zůstal jen hřejivý fajn pocit ze čtení příjemného nenáročného příběhu, který ukazuje jak k sobě mohou být lidé milí i přísní. Nebudu prozrazovat, co všechno Sara v Broken Wheel zažije, můžu ale dodat, že já bych o tohle dobrodružství rozhodně stála také.

Kdo by nechtěl strávit léto v zapadákově obehnaném kukuřičnými poli, kde se toho děje tak málo, že příjezd švédské turistky dokáže zvrátit budoucnost hned několika jeho obyvatel? Pokud máte rádi tenhle typ literatury, kniha Katariny Bivaldové by vám neměla uniknout.

Zdroje informací a obrázků: Host