KNIŽNÍ RECENZE: Poslední slova

Knižní recenze

Betty své vnučce těsně před smrtí sdělí něco, čemu Nicola vůbec nerozumí. Někdo jiný by to možná nechal být, lidé přece mají různá poslední slova. Jenže touha po pravdě a otevření téhle 13. komnaty může nenávratně rozbít celou rodinu.

Název: Poslední slova
Autorka: Linda Greenová
Počet stran: 304 stran
Nakladatel: Bookmedia
Rok vydání: 2021

Betty Braithwaiteové už moc času na tomto světě nezbývá. Její manžel už jej opustil dávno, jediná dcera se s ní nestýká a tak s ní tráví nejvíc času vnučka Nicola. Právě té Betty odkáže svůj dům s tím, že má zůstat v rodině. A Nicolu jedním dechem požádá, aby se postarala o její děti na konci zahrady.

Nicola posledním slovům své babičky nerozumí a její matka Irene celou záležitost odmávne s tím, že určitě myslela sošky víl, které v zahradě stojí. Celá záležitost by tím možná skončila, kdyby Nicolina mladší dcera Maisie po pohřbu nevyhrabala na zahradě maličkou kost. Přesně u jedné z vílích sošek. To nové majitelce domu nedá spát a rozhodne se téhle záhadě přijít na kloub, i když ji od toho vlastní matka odrazuje. Když objeví dětskou kostru a rozhodne se to ohlásit na policii, věci naberou rychlý spád. Irene dá od Nicoly ruce pryč, ale ta se nenechá odradit ani výhružnými dopisy nebo poničeným autem. Musí prostě vědět, že její babička nebyla žádná vražedkyně.

„Musím jít přece na policii.“
Mamka vykulila oči. „To nemůžeš.“
„Proč ne? Právě jsem na zahradě domu, který mi babička odkázala, našla kosti, které vypadají, že patřily nějakému dítěti. Nemůžu je zahrabat a předstírat, že se to nikdy nestalo.“
Mamka se dala do pláče. Po tvářích jí stékaly slzy. „Mohla bys,“ řekla tiše. „Nikdo by se to nikdy nedozvěděl.“

Hlavní hrdinka příběhu má sama dvě dcery – třináctiletou Ruby a osmiletou Maisie, které by asi nemohly být rozdílnější. Maisie si s ničím starosti nedělá, kdežto Ruby se kolikrát chová z trojice nejdospěleji. Navíc nikdy nepoznala svého otce a rozepře ohledně jeho identity vráží do rodinných vztahů další klín.

Do celého příběhu vstupují také dvě postavy, jejichž identita není na začátku úplně jasná. Jedním je mladý pilot kanadského letectva William, za války působící ve Velké Británii, který v dopisech vyznává lásku mladé Betty. Tou druhou je mladá dívka, která popisuje své zpočátku romantické zážitky se starším chlapcem, kvůli kterému se plíží před rozedněním z domu, aby spolu pozorovali východ slunce. Její vyprávění se však stejně jako cesta Nicoly za pravdou stává čím dál více znepokojující.

Poslední slova jsou již třetí knihou Lindy Greenové, která vyšla v češtině pod hlavičkou nakladatelství Bookmedia. Překladu se opět ujal Zdík Dušek a kromě trochu příliš častého používání označení ‚mamka‘ mu vlastně nemám co vytknout. Celý příběh se postupně komplikuje takovým způsobem, že je tuhle napínavou knihu stále těžší odložit. Nemůžu však říct, že bych ji četla jedním dechem – právě naopak jsem některé pasáže musela těžce rozdýchávat. Poslední slova jsou příběhem rodiny, ve které má každá generace svá velká tajemství o kterých doufá, že se nedostanou na světlo. Jenže tenhle bludný kruh se musí jednou zlomit, jinak z něj není úniku.

Nechci z celého děje prozrazovat příliš, protože bych vás tím mohla připravit o důležité zvraty a překvapení. Román Poslední slova se dotýká docela závažných témat a je dost možné, že budete při čtení potřebovat kapesníčky. Jednotlivé střípky do sebe postupně zapadají a odhalují, čím si tahle rodina musela projít. Já měla na samotném konci pocit, že se mi srdce rozletělo na milion drobných kousků a nějaký čas teď budu číst jen dětské knížky nebo humornou fantasy. Možná mi měl být varováním fakt, že mi už při čtení anotace přeběhl mráz po zádech…

Za výtisk děkuji nakladatelství Bookmedia, jehož knihy vždy najdete na eshopu Knihcentrum.cz