KNIŽNÍ RECENZE: Čaroděj Zeměmoří

Knihy Knižní recenze

Série Zeměmoří Ursuly K. Le Guinové bezesporu patří ke klasice fantasy žánru a měl by ji znát každý správný fanoušek. Zvlášť v dnešní době, kdy je knižní trh přímo zahlcen nejrůznějšími napodobeninami a obměnami fantasy, je dobré se otočit a přečíst si kvalitní díla, která stály na počátku a která se skutečně dají fantasy nazvat. Pokud tedy chcete opravdu tento žánr poznat, Čaroděj Zeměmoří je zkrátka nutností.

Autorka: Ursula K. Le Guinová
Série: Zeměmoří
Originál: A Wizard of Earthsea
České vydání: Triton, 2003, 2012
Slovenské vydání: Slovart, 2004
Žánr: Klasická fantasy

Anotace: Čaroděj Zeměmoří je prvním románem cyklu o Zeměmoří – fascinujícím světě stvořeném Velmistryní žánru SF&F Ursulou K. Le Guinovou. Knihy o Zeměmoří jsou často porovnávány s Tolkienovou Středozemí nebo Lewisovou Narnií.Někteří lidé se zde rodí obdařeni magickým talentem. Ten je však třeba cvičit a naučit se věci pojmenovávat jejich pravými jmény, což je skutečným a jediným klíčem k čarodějné moci. Mladý čaroděj Ged se musí postavit tajemnému Stínu, svému temnému Já, které v mladické nerozvážnosti vyvolal z říše mrtvých.

Hlavním hrdinou příběhu je mladý čaroděj Ged, jehož životní cestu sledujeme od útlého dětství až po dospělost, kdy se z něj stane čaroděj. A rozhodně to nebude tak jednoduchá cesta. Ged byl totiž už od mládí dost tvrdohlavý, vzpurný a namyšlený, což se mu rozhodně vymstí. Díky této své povaze se taky mnohokrát dostane do potíží na Škole čarodějů, kde se spolu s dalšími učí umění magie.

Přesto se čarodějem stane, a i když se vždy toužil proslavit, tento chtíč ho nakonec opustí, protože ho plně zaměstná něco jiného. Nebezpečný stín, pronásledující ho od jeho mladických let, kdy byl ještě tak pošetilý, je nutné porazit a zahnat…

Čaroděj Zeměmoří rozhodně na první pohled upoutá svou útlostí, čítá totiž toliko 200 stran, což je – co se fantasy žánru týče – poměrně neobvyklé. V dnešní době jistě jen těžko narazíte na nějaký fantasy román, který bude mít méně jak 500 stran. Le Guinová ale nepotřebuje několik tisíc stran k tomu, aby napsala skvělý příběh.

Je ovšem důležité, co od této knihy očekáváte. Jestli totiž pátráte po rozvleklém románu s mnoha postavami vykreslenými do detailu a hned několika zápletkami, tady jej nenajdete. Kniha se zabývá především Gedem a jeho příběhem. Setkáme se sice i s jinými postavami, ty však nemají ani zdaleka takový prostor. Důležitou roli hraje psychika a vývoj/proměna hlavního hrdiny, ale opět zde nenalezneme sáhodlouhé rozebírání každé čarodějovy myšlenky, což je jen dobře.

Zajímavé je také pojetí magie, které má svůj jasný smysl. Vše má totiž své pravé jméno a ovládnutí magie je tak dlouhodobý proces, během kterého je zapotřebí se tato jména učit. Pokud znáte pravé jméno dané věci či osoby, můžete ji naprosto ovládnout, a proto je velmi nebezpečné někomu své pravé jméno sdělovat.

Čaroděj Zeměmoří je zkrátka skvělou knihou, která má spád a jasný smysl či poslání. Žádná část není zbytečná a nebylo by možné ji vypustit, což je také docela vzácnost. Jediné, co by se dalo vytknout, je právě ona strohost, která může zarazit například příznivce Tolkiena. Autorka totiž nic zbytečně nerozvádí a tento styl prostě nemusí všem dvakrát sednout. Já osobně mám několika set stránkové romány s dlouhými popisy v oblibě, ale opravdu obdivuji spisovatele, co dokážou napsat kvalitní příběh, který tak dlouhý není. Čaroděj Zeměmoří prostě i po těch dlouhých letech rozhodně stojí za přečtení.

Moje hodnocení: 90%

Zdroj anotace a obálky této knihy: nakladatelství Triton

2 thoughts on “KNIŽNÍ RECENZE: Čaroděj Zeměmoří