KNIŽNÍ RECENZE: Throne of Glass

Série: Throne of Glass
Díl: první
Počet stran: 404
Nakladatel: Bloomsbury USA Children’s
Datum vydání: 7.8.2012
Žánr: young adult, fantasy, magie

Endovier je místo, které opustíte jedině nohama napřed. Hlavní hrdinka Celaena Sardothien netouží po ničem jiném než svobodě a její šance na únik přichází s nabídkou prince Doriana, aby se stala jeho šampiónkou v boji o místo královského osobního strážce/vykonavatele rozsudků. Stejnou nabídku ale dostane spousta dalších zlodějů a vrahů v zemi. Poslední, kdo přežije, vyhrává, a po pár letech služby získá vytouženou svobodu a pardon. Celaena se, jako jediná žena, pouští do turnaje, aby získala svůj život zpátky.

Hlavní hrdinku si okamžitě zamilujete. Je silná, vtipná, prostořeká, ale kupodivu nepostrádá i trochu ženskosti. Celaena nenosí jen kožené kalhoty a meč v ruce, v šatníku má i několik šatů a během příběhu musí zvládnout obě své role. Úkol, který před ní leží, je velkou výzvou. Výhra je nutností, kterou je třeba přetrpět, Calaena krále totiž upřímně nenávidí. Určitě nečekejte akční středověkou „pěstičkovanou“ (vlastně trochu čekejte), do děje se vám přimíchá tajemství, temné chodby, mrtví předci, dvorní intriky a trocha romantiky a kouzel.

Zejména milostnou rovinu bych chtěla vyzvednout. Občas mě trochu nudí klasika typu „chvíli-nevím-koho-si-vyberu-OMG-OMG-so-confused“, která končí trapným happy endem. V Throne of Glass se nám rýsuje zajímavý milostný trojúhelník se stínem bývalé lásky, který ale nelze zaškatulkovat jako totální klišé. Na jednu stranu tu máme sympatického prince Doriana Havilliarda, který se Celaenou otevřeně flirtuje, na straně druhé stojí kapitán stráže Chaol Westfall. Zejména vývoj vztahu s Chaolem je zajímavý. Začíná totiž velmi rezervovaně a chladně, Celaena ho nemá příliš v lásce a Chaol se chová pěkně hnusně. Během jejich tréninků se začnou ale hrany pomalu obrušovat. Závěrečné líbačky s titulky a romantickou hudbou se ale nedočkáte. Throne of Glass je teprve prvním dílem plánované série.

Na téhle knížce mě hodně bavilo to, jak hluboko vás děj vtáhne. Není to kusovka, u které další den ani nevíte, jak se jmenovala hlavní postava, patří k těm příběhům, co vás přimějí googlit podobný žánr, protože se tohoto fantaskního světa nebudete chtít vzdát. Dobrá zpráva je, že k románu vyšla řada kratších novel z Celeaniny minulosti – The Assassin and the Pirate Lord, The Assassin and the Desert, The Assassin and the Underworld a The Assassin and the Empire. Osobně jsem se do nich ale nepouštěla. Od té doby, co je na scéně Chaol ani nemám chuť si dát cokoliv bez něj (ano, pokud se budeme dělit na týmy princ vs. kapitán, jsem v tom druhém). Netrpělivě očekávám 2. díl Crown of Midnight, který vyjde 27. srpna. S nakladatelem má Sarah J. Maas zatím podepsané 3 knihy, celkově by ale chtěla mít sérii až sedmidílnou. O první knize tvrdí, že vše začalo otázkou „Co kdyby byla Popelka vražedkyní a nešla na ples s princem tančit, ale zabít ho?“

Dobrá zpráva pro vás je, že jsem ve své recenzi prozradila jen asi jednu setinu příběhu, takže si knížku hned pořiďte a vychutnejte si všechny zvraty a postavy, které jsem vám zatajila. Ostatní soupeři v boji totiž nejsou Celeaninou jedinou hrozbou.

Zdroj informací a obrázků: SarahJMass.com, GoodReads.com

Olga Biernátová

Neoluxor <3 Ex-knihovnice s revolučními náladami, R.I.P. Guerrilla Readers, dívka, která jde víc slyšet než vidět, social media freak, book lover s bookappealem!