KNIŽNÍ RECENZE: Zloděj úsvitu

Knihy Knižní recenze

Dlouhá léta společně bojovali a stali se nejslavnější žoldnéřskou skupinou v celé Balai. Nyní stojí před důležitým rozhodnutím – odejít na odpočinek nebo ne? Každý z nich by rád žil svůj vlastní život, založil rodinu a konečně po dlouhé době odložil meč. Osud si pro ně ovšem připravil ještě jeden, poslední úkol. Před Havrany tak stojí nová výzva a na jejich bedrech spočívá osud celé Balai. Pokud selžou, celý svět zanikne.

Autor: James Barclay
Série: Kroniky Havranů
Díl: první
Originální název: Dawnthief
České vydání: FANTOM Print, 2012
Žánr: fantasy

Anotace: Havrani jsou malá skupina elitních žoldáků, kteří se celý život drželi pevných pravidel a jednoduchého kodexu – zabíjet ano, vraždit ne. Po deseti letech společných bojů však stárnou a rozhodují se, zda mají definitivně odejít na odpočinek. Poslední velkou zakázkou, která je má zabezpečit na zbytek života, by tak měla být práce pro mága Densera z univerzity z Xetesku, příslušníka té nejtemnější magické školy v Balaii. Havrani dostanou za úkol shromáždit skupinu magických artefaktů, které mají dopomoci Xeteskanské univerzitě stvořit ničivé kouzlo, Zloděje úsvitu. Proti své vůli tak jsou zataženi do světa intrik, kterému nerozumí a jenž přímo ohrožuje jejich dosavadní postoj k životu i práci, již dělají.
Celý svět Balaia navíc stojí na pokraji války. Černokněžní pánové i barbarské kmeny Wesů dobývají jednu zemi za druhou. A legendární obrovští draci, jejichž úmysly s lidmi jsou více než nejasné, náhle přestávají být pouhým mýtem…

Havrani – tak si říká skupina několika zkušených bojovníků. Řídí se jednoduchým pravidlem – zabíjet ano, vraždit ne, a díky své slávě si nežijí zrovna špatně. Po jednom nevydařeném boji, kdy jeden z jejich společníků umře, však začnou pochybovat, zda na něco takového stále stačí. Možná by bylo lepší odložit konečně meče a začít žít klidným, rodinným životem. To by ale nikdy nesměli narazit na Xeteského mága Densera, díky kterému se nechtěně zapletou do něčeho velkého a nebezpečného.

Denser si je totiž najme na jistý úkol a oni až později zjistí, do čeho je to vlastně namočil a úkol je navíc daleko nebezpečnější a důležitější než původně tušili. V ohrožení je totiž celá Balaia a Havrani musí najít magické artefakty, které jediné pomohou Denserovi seslat nejsilnější a nejnebezpečnější kouzlo všech dob – Zloděje úsvitu, neboť jen ono může navždy a definitivně zničit hrozivé Černokněžné pány, kteří touží ovládnout celý svět. Odchod na odpočinek tak musí počkat, ale šance na úspěch družiny je mizivá, v cestě jim totiž nestojí jen hordy krvelačných Wesů, ale i samotné univerzity, především temný Xetesk a času není nazbyt.

Zloděj úsvitu je prvním dílem trilogie „Kroniky Havranů“ a už samotná obálka – která je mimochodem velice vydařená – slibuje akční fantasy plnou magie. Přesně to jsem očekávala a přesně to jsem také dostala.

Líbilo se mi, jaký měla kniha rychlý rozjezd, žádné zdržování, rovnou akce. Také samotní Havrani mě okamžitě zaujali a byla jsem zvědavá, jak se jejich příběh bude dále vyvíjet. Rozhodně patří k těm hrdinům, kterým by čtenář držel pěsti, tedy za předpokladu, že by přežili první polovinu příběhu. Ano, první věcí, která mě zklamala, byly právě postavy, které vypadaly zpočátku tak slibně a sympaticky. Autor však ukázal, že se nebojí své postavy nechat umřít a tak se většiny zbavil dříve, než se s nimi čtenáři mohli nějak sžít a oblíbit si je.  Příliš nerozvedl ani jejich charaktery a nedal jim takový prostor, jaký by si zasloužily a tak mi byl jejich osud, přiznám se, vcelku lhostejný. Což je škoda. Ano, zbylé postavy jsem si postupem času oblíbila, nicméně, mohly být trochu propracovanější. Jejich chování mi občas připadalo nelogické a neměly pevný charakter.

Příběh jako takový mě zaujal, i když připomínal klasické RPG (skupina bojovníků, která musí splnit veledůležitý úkol, mágové, názvy kouzel…), což mi ale nevadilo. Opět si přitom myslím, že na něm mohl autor více zapracovat. Spousta věcí zůstala nedořešená a nevysvětlená. Zajímala by mě historie Balai, samotných postav či Černokněžných pánů a Wesů. Příběh mi přišel celkově poměrně neucelený. Ale je možné, že se více dozvíme v dalších dílech.

Co se mi však velmi líbilo, byla akce a napětí. Autor přesně ví, jak čtenáře napnout v té správné chvíli. Příběh byl plný bitev a krvavých bojů, nechyběly mu ani překvapivé momenty. Zpočátku mě sice občas mátlo náhlé střídání pohledů. Čtenář totiž děj nesleduje jen prostřednictvím Havranů, ale i mnoha jiných postav. Proto jsem, hlavně zpočátku, ocenila stručný seznam postav na začátku knihy.

Když to shrnu – Zloděj úsvitu se jistě bude líbit těm, kteří hledají nenáročnou akční fantasy, plnou napínavých bojů a magie, a také hráčům fantasy RPG (myslím, že by z tohoto příběhu mohla být zajímavá počítačová hra). Já sama jsem spokojená a Zloděj úsvitu splnil mé očekávání, proto si s chutí přečtu i následující díly a jsem zvědavá, jak příběhy Havranů budou pokračovat. První díl je přeci jen rozjezdový, proto doufám, že dál už to bude jedině lepší.

James Barclay je úspěšný britský spisovatel high fantasy. Narodil se 15. března roku 1965. Je autorem úspěšné trilogie Kroniky Havranů, na kterou navázal pokračující trilogií Legends of The Raven (Legendy Havranů). Jeho posledním výtvorem je kniha Elves: Once Walked With Gods. Druhý díl Kronik Havranů plánuje nakl. FANTOM Print vydat v průběhu roku.

Fotografie a informace o autorovi: http://www.jamesbarclay.com/

3 thoughts on “KNIŽNÍ RECENZE: Zloděj úsvitu

1. Barclay prý tuto knihu skutečně napsal na motivy RPG (pen and paper), kterou s kamarády hrál na škole. Někdy je to hodně vidět, například když útočí na hrad Černých křídel (Smršť, což je zřejmě nějaká typická herní abilita přidávající nějaké bonusy k útoku nebo tak něco) nebo na tom, jak v originále vypadají kouzla (FlameOrb, ShadowWings, CloakedWalk). Jinak bez obav, minimiálně druhý díl rozvíjí mytologii a historii Balaii velice pěkně, nemluvě o jiných světech (dimenzích).

1. Děkuji za doplňující a zajímavé informace.
      Těším se, až se mi dvojka dostane do ruky a dozvím se něco dalšího. Věřím, že bude propracovanější než díl první.